Hej den 5/1-2017 upptäckte jag att min hunds pupill var röd och lite svullen, vi hade varit i parken, det var kallt ute och han frös så jag bar honom hem. Jag åkte in till veterinären direkt och dom mätte trycket på båda ögonen och tittade så det inta fanns något sår på hornhinnan trycket var 12 på det skadade ögat och 7 på det andra, dom röntgade buken efter blödningar kollade prostatan tog blodstatus på lever, njurar sänkan allt var normalt han visade inga tecken på smärta. Dom gav en spruta Bupaq vi åkte hem och skulle tillbaka dan efter, han blev väldigt slö och vägrade äta och dricka efter sprutan. Vi åkte in den 6/1 igen och dom mätte trycket som var 7 på båda ögonen gav honom en till spruta Bupaq och skickade med 5 doser hem samt en kommentar att du kan ju allt låta honom somna in vilket gjorde mig ledsen. Han åt inte på fredagen så jag fick börja att ge honom närings lösning och vatten varje halvtimma. Jag gav honom ingen mer bupaq, På Lördag morgon var han piggare han åt drack och vi gick ut han var stadig och både kissade och bajsade ordentligt det blev bättre och bättre men han såg dåligt på ögat det var nu blod i halva pupillen han får Zykele och jag har sen nyåret adaptil i doft dosa. Han är nu normal förutom att han ser lite sämre. Nu undrar jag om jag ska gå till en ögon speciallist direkt eller om jag ska låta honom vila några dagar eftersom han inte visar några tecken på smärta och sover på natten. Han är 13 år och har grå starr men har allltid gått långa promenader.


Kostnadsfri rådgivning med veterinär

Ställ din fråga direkt till någon av våra veterinärer.

Logga in och boka

Eller ladda ner FirstVet som app till din mobil:

FirstVet svarar:

Hej!

En del hundar mår tyvärr dåligt av morfinsmärtlindring, så det kan vara det som gjorde att han mådde dåligt av Bupaq, så det var nog klokt att ni slutade med den. 

Jag tycker absolut att du ska försöka få tid snarast till ögonspecialist, det är inte normalt att ha en blödning i ögat, och man behöver försöka hitta orsaken så att man kan behandla den. (Blod i ögat - oavsett den bakomliggande orsaken till blodet - kan leda till att ögats normala avrinningssystem täpper till och kan leda till att hunden, som följd av blödningen i ögat, får problem med grönstarr). 

Ring närmsta djursjukhus och förklara situationen och be att få boka tid hos ögonspecialist, eller be att din behandlande veterinär skickar remiss.

Med vänlig hälsning

Elin Johanna Marianne Lindell

Elin Lindell, leg. veterinär

Senast uppdaterad: 2017-02-15
Kategori: Hund

Fråga veterinären

Ställ en skriftlig fråga kostnadsfritt till våra veterinärer.

Ställ en fråga

Videomöte med veterinär

Få råd, remiss eller diagnos direkt!

Vi erbjuder videomöten med veterinärer genom dator, mobil eller surfplatta. Vi har öppet 08:00 - 24:00 alla dagar. Läs mer

Stilla din oro

Du får svar snabbt och kan i många fall undvika resan till veterinärkliniken. I de fall ett besök hos klinik behövs remitteras ditt djur direkt till rätt veterinär.

Träffa veterinär

Våra veterinärer svarar på dina frågor om sällskapsdjur

Här kan du ställa en fråga till våra veterinärer. För att ställa en fråga behöver du logga in och lägga in uppgifter om ditt djur. Du kan även söka i vårt arkiv efter redan besvarade frågor.

Ställ din fråga här

Mer fakta och råd om Hund

Demodex

Jag har en tik som fick demodex vid 4 månaders ålder. Hon går under behandling med Bravecto, har fått en tablett var åttonde vecka sen ca 6 månader (hon har fått 3 totalt). Det blev bättre, pälsen vä...

Läs hela frågan

Misstänker ngt fel

Min 3 år gamla hanhund, har för en tid sedan kissat lite blod ett par dagar som sedan försvunnit. Man såg med ögat att det fanns blod i urinen men jag ville avvakta. Nu kissar han snabba droppar (inge...

Läs hela frågan

Kan jag ta med min 9 månaders valp på vandring?

Har tänkt vandra i sommar och skulle väldigt gärna vilja ta med mig min hund. Han kommer att vara 9 månader. Vår tanke är att ta oss ca 7 mil på en vecka. Vi sover i tält och kommer att ha möjlighet a...

Läs hela frågan

Hund som tappar tänder

Min hund på sju år har börjat tappa tänder. Jag borstade dem igår, en lossnade och tre blev lösa. Vad ska jag göra?

Läs hela frågan

Är tuggummi giftigt för hundar?

Sötningsmedlet Xylitol som finns i många sockerfria tuggummin, tuggtabletter, halstabletter och godis kan orsaka förgiftning hos hundar. Xylitolet påverkar blodsocker- och kaliumnivåerna hos hundar så...

Läs hela frågan

Logga in eller ladda ner FirstVet till din mobil.

Logga in och registrera ditt djur för att ställa frågor eller boka videosamtal med veterinär. Ett personligt konto skapas första gången du loggar in.

Logga in och boka

Eller ladda ner FirstVet som app till din mobil: