Digitalt veterinärmöte kompletterar fysiskt träckprov

FirstVet och Equippo Lab i nytt samarbete
Digitalt veterinärmöte kompletterar fysiskt träckprov

Ett nytt samarbete mellan den digitala veterinären FirstVet och det veterinärmedicinska laboratoriet Equippo Lab möjliggör smidigare hantering av den avmaskning som följer maskprov och maskkontroll för häst. Syftet är att kunna sätta in riktad veterinärhjälp via videosamtal efter fysiska träckprov och därigenom minska risken för felbehandling och resistens mot maskmedel.

Avmaskning av häst är en årlig rutin för de flesta hästägare, men bör inte ske utan en samlad veterinär bedömning. Efter analys av träckprover kan rätt typ av behandling genom avmaskning sättas in. Equippo Lab är ledande inom maskprov och maskkontroll, och i ett nytt samarbete med den digitala veterinärtjänsten FirstVet erbjuds hästägare nu snabb tillgång till veterinär via videosamtal för uppföljning och behandling av hästar med mask.

- För att hejda problemet med resistens mot maskmedel kan hästägare och veterinärer hjälpas åt att minska antalet onödiga avmaskningar. Forskning visar att cirka 20% av vuxna hästar står för 80% av smittan. Man bör därför inte avmaska hästar slentrianmässigt, utan välja vilka hästar som ska avmaskas med hjälp av träckprov som skickas in för analys. Tillsammans med FirstVet kan vi vara mer träffsäkra i att ge hästar rätt behandling, säger Anneli Blocher, leg. Biomedicinsk analytiker, hos Equippo Lab.

- Vi på FirstVet är måna om att arbeta patientsäkert och vill bidra till att läkemedel mot parasiter ska fortsätta vara verksamma under lång tid framöver. Därför rekommenderas strategisk avmaskning av föl och vuxna hästar, bland annat baserat på resultat av träckprov. Det bästa tillfället för att låta analysera träckprov är nu på våren, innan beteshagarna tas i bruk, säger Ida Rappestad Ellebæk, veterinär hos FirstVet.

Från och med den 23 maj kan veterinärer hos FirstVet förskriva medel för avmaskning och ge annan konsultation med utgångspunkt i de prov som lämnats in till Equippo Lab. Ett samtal kostar 99 kr under maj månad, och därefter 199 kr.

For more information, please contact:

FirstVet är världens första digitala veterinärklinik där djurägare enkelt kan få trygga råd från legitimerade veterinärer. Videosamtal till FirstVet ingår utan extra kostnad i de flesta djurförsäkringar i Sverige. Tjänsten grundades i Sverige 2016 och finns idag även i Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, USA och Tyskland. Totalt sysselsätter man 100 medarbetare och 400 veterinärer. Sedan 2021 driver FirstVet en e-handel med ett sortiment på över 10 000 djurprodukter och sedan 2023 även ett apotek med tillstånd från Läkemedelsverket.

Med FirstVet flyttar veterinärkliniken, djurbutiken och apoteket in i mobilen. Få snabba råd, trygg vård och rätt prylar – varje dag, året om. Videosamtal till FirstVet ingår utan extra kostnad i många djurförsäkringar och du kan enkelt klicka hem produkterna som veterinären rekommenderar, alltid med snabb hemleverans.

FirstVet AB (559047-9894)

Strandvägen 47 5tr, 114 56 Stockholm

Klicka här för att kontrollera att webbplatsen är lagligKlicka här för att kontrollera att webbplatsen är laglig

FirstVet Apotek är ett apotek med tillstånd från Läkemedelsverket och tillhandahåller samtliga läkemedelsprodukter på denna webbplats. Övriga produkter tillhandahålls av FirstVet utanför apotekstillståndet.

apotek logoapotek logo