Fråga veterinären - Hund

Kortison

Är det möjligt att hundar kan få någon form av reaktion vid nedtrappning av kortison? Min hund har ätit kortison sen i påskas iår, och för ca 4 veckor sedan började vi trappa ner på tabletterna och min hund började öka i vikt. Hon har nu lagt på sig över 3 kg på kort tid. Hon har inte haft den biverkningen innan! Tack på förhand!

Veterinär hos FirstVet svarar:

Hej!

Det är inte vanligt att hundar går upp i vikt av att man trappar ned kortisonet, snarare brukar hundar gå upp i vikt av att äta kortison. Om er hund nyligen har blivit kastrerad (opererat bort livmodern) så kan viktuppgången istället ha med det att göra. Fundera också över om det kan vara något annat som ändrats som kan ha påverkat er hunds vikt (mindre motion? Bytt foder? etc)

Om ingenting annat har ändrats så tror jag att det är klokt att ni kontaktar er behandlande veterinär (som känner till er hunds hela sjukdomshistoria) och rådfrågar, kanske kan det vara klokt med en kontroll av er hund så att det inte är något annat problem som håller på att uppstå. 

Med vänlig hälsning

Gratis råd, behandling eller remiss.

Ställ din fråga direkt till någon av våra veterinärer.

Genom videosamtal får du snabbt råd, diagnos och behandlingsförslag. Vid behov får du även remiss och i vissa fall recept.

Boka tid

Eller ladda ner FirstVet som app till din mobil: