Färskt samarbete mellan FirstVet och Gordon

Först i Sverige med hemleverans av färskt djurfoder i obruten fryskedja
Färskt samarbete mellan FirstVet och Gordon

Att ge husdjur färskfoder är en växande trend, men att beställa hemleverans på nätet av fryst färskfoder har fram tills nu varit förenat med risken att maten tinar under transporten och blir otjänlig. För att garantera att färskfodret kommer fram fryst erbjuder nu den digitala veterinärkliniken FirstVet, för första gången i Sverige, hemleveranser av färskfoder i lastbilar med frysta lastutrymmen. För frysleveranserna står last mile-företaget Gordon.

Färskfoder är en växande trend inom den glödheta marknaden för husdjursprodukter. Fodret är tillverkat av obearbetade animaliska biprodukter utan värmebehandling. Många djurägare väljer färskfoder för att det har högt näringsinnehåll och påminner om djurens naturliga matbehov. Färskfoder ställer dock högre krav på logistiken och har fram tills nu inneburit en dyr och omständlig hantering för både e-handlare och slutkund.

– Vi har lyssnat på kunderna! Vi skickar över 10 000 paket från vår butik online varje månad och just färskfoder är en av de mest efterfrågade produktkategorierna. Tidigare har det varit en utmaning att garantera en obruten fryskedja. Dessutom är de frigolitlådor som andra e-handlare använder för att hålla färskfodret kallt under transporten svåra för kunder att hantera och återvinna. Tack vare Gordons väl beprövade fryskedja kan vi på FirstVet nu se till att fler får den mat de önskar på ett säkrare, smidigare och mer miljövänligt sätt, säger Lars-Martin Norviit, ansvarig för e-handeln hos FirstVet.

– För oss på Gordon är det roligt att kunna ta med fryst mat till husdjur i våra samordnade kyltransporter och göra vardagen enklare också för mattar och hussar. Vi garanterar en obruten fryskedja hem till dörren utan onödigt emballage, säger Ali Ghoce, VD för Gordon.

Metoden som Gordon använder för att hålla färskfodret fryst kallas för aktiv kylning. Det innebär att hela lastutrymmet är nedkylt under leveransen. Då det inte behövs något emballage eller kylmedel för att hålla maten kall är aktiv kylning den mest miljövänliga kylmetoden. Det visar en studie från Chalmers tekniska högskola.

For more information, please contact:Rebecca CrusoeChief Marketing Officer

FirstVet är världens första digitala veterinärklinik där djurägare enkelt kan få trygga råd från legitimerade veterinärer. Videosamtal till FirstVet ingår utan extra kostnad i de flesta djurförsäkringar i Sverige. Tjänsten grundades i Sverige 2016 och finns idag även i Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, USA och Tyskland. Totalt sysselsätter man 100 medarbetare och 400 veterinärer. Sedan 2021 driver FirstVet en e-handel med ett sortiment på över 10 000 djurprodukter och sedan 2023 även ett apotek med tillstånd från Läkemedelsverket.

Med FirstVet flyttar veterinärkliniken, djurbutiken och apoteket in i mobilen. Få snabba råd, trygg vård och rätt prylar – varje dag, året om. Videosamtal till FirstVet ingår utan extra kostnad i många djurförsäkringar och du kan enkelt klicka hem produkterna som veterinären rekommenderar, alltid med snabb hemleverans.

FirstVet AB (559047-9894)

Strandvägen 47 5tr, 114 56 Stockholm

Klicka här för att kontrollera att webbplatsen är lagligKlicka här för att kontrollera att webbplatsen är laglig

FirstVet Apotek är ett apotek med tillstånd från Läkemedelsverket och tillhandahåller samtliga läkemedelsprodukter på denna webbplats. Övriga produkter tillhandahålls av FirstVet utanför apotekstillståndet.

apotek logoapotek logo